CASE: KLITMØLLER COLLECTIVE

KLITMØLLER COLLECTIVE:
CO-BRANDING AF TØJMÆRKE
OG KULTURARV

‘Vi fik kombineret branding af Klitmøllers kulturarv og borgernes særlige kvaliteter med branding af vores tøjmærke.’

Dét fik KLITMØLLER COLLECTIVE med sig…

  • Fem videoer om beboere i Klitmøller og om virksomheden med formidling af autentiske styrker i stedet for traditionel markedsføring.
  • Test af viral strategi, hvor videoer i første omgang skal skabe relation til og dialog med kunder.
  • Første video om lokal fisker havde efter én uge over 12.000 visninger, 117 delinger og et outreach til 27.000 mennesker. De fire videoer om beboerne har i snit 11.200 visninger tre måneder efter lancering.
  • Videoen om Klitmøller Collective har over 93.000 visninger, 261 delinger og 1200 likes tre måneder efter lancering. Antallet af Facebook followers er vokset med 500 siden lanceringen. Virksomheden er mere end tilfreds med den samlede virale strategi, der har boostet kendskab og relation mellem brand og målgruppe.
  • Virksomhedens salg er steget ift 2015.

Dét fik kunstneren med sig…

  • Partnerskabserfaring ift. viral markedsføring.
  • Fri tilrettelæggelse af videoernes opbygning – efter dialog om målsætning med virksomheden.
  • Erfaring med at overføre autenticitetskrav fra dokumentarfilm til brandingvideoer.
  • Nyt koncept med virksomhedsreference og dokumenteret effekt på de sociale medier.

Dét fik Nordjylland med sig…

  • Viral spredning af videoer om kulturarv og mennesker i Klitmøller via sociale medier. Supplerer billedet af ‘Cold Hawai’ med andre autentiske og stedspecifikke værdier.
  • Bidrag til tiltrækning af turister og nye bosættere – en afledt effekt på lidt længere sigt, men er ikke målsat og kan ikke undersøges inden for projektets kortvarige tidsramme.
  • Styrket selvforståelse af kulturel mangfoldighed i et lille samfund, der arbejder med at mikse det bedste af det gamle med det bedste af det nye.
  • Styrkelse af Klitmøllers kreative virksomheds- og iværksætterkultur

“Kunder bliver i stigende grad bombarderet med sanseindtryk. De virksomheder, som kan klare sig, er dem, der kan formidle sig selv på en autentisk måde!” 

Robert Sand,
Ejer og udvikler af Klitmøller Collective

Udfordring

Klitmøller Collective er et tøjmærke med rødder i Klitmøller, Thy. Tøjmærket er bundet op på Klitmøllers DNA som en fiskerlandsby med en lang kulturarv og en nyere identitet som Nordeuropas ’surf-mekka’. Projektet ønskede at skabe en ny relation til virksomhedens kunder – for senere salg – og samtidig at bidrage til at tiltrække turister, gæster og faste beboere til Klitmøller.

Midlet er at producere fem youtube-film, der får 10.000 visninger i snit pr. film, og at der skabes 2.000 nye fans på Klitmøller Collectives Facebookside.

Hvad skete?

Klitmøller Collectives partnerskab med filmmand og forfatter Peter Alsted handlede om at bringe Klitmøllers natur og kulturarv ind i Klitmøller Collective. De valgte et fokus på autentiske fortællinger fra personer med relation til Klitmøller, som fortæller, hvad Klitmøller er og betyder for dem.

Kunstneren udviklede et dokumentarlignende format med sanselig visuel præsentation af fem menneskers versioner af Klitmøller. Der deltog en gammel fisker, en surfer, en tilflytter, en turist og menneskene bag virksomheden.

Videoerne blev lanceret én efter én i juni 2016 med flot spredningseffekt, se venstre kolonne. Videoen om Klitmøller Collective har opnået særdeles stor spredning. Den opmærksomhed, som virksomheden har opnået, vil de bruge til at styrke kunderelationen og derigennem øge afsætningen. Samtidig er den interesse for området, som videoerne skaber, vigtig for byens kreative iværksættere, for turismen, for bosætning – dvs. både for en styrket bykultur og for byens økonomi.

Se videoen om Klitmøller Collective

Partnerskab

KLITMØLLER COLLECTIVE

www.klitmollercollective.dk

PETER ALSTED

Filmmand/forfatter

www.peteralsted.dk

De anvendte Klitmøller Collectives-fotos er af Peter Alsted

De står bag

Artbizz Nord er en pulje under KulturKANten, en del af kulturaftale Nordjylland.
Puljen skal stimulere vækst for virksomheder og kunstnere i Region Nordjylland 2015-2016.
Artbizz er operatør for puljen – i første fase som del af Artlab.dk, nu selvstændigt
 Artbizz-logo-web-150px